Het project
“Tandem Local” is een website, ontworpen rond een lange rit op de elektrische fiets. Ons team onderneemt deze trip om over heel België producenten te ontmoeten, terwijl we genieten van ons prachtige en gevarieerde Belgische landschap. We zullen de 10 provincies doorkruisen op zoek naar lokale consumenten.
Onze doelstellingen zijn er om u te inspireren om ethisch en verantwoord te consumeren. We zullen de Belgische producenten aan u voorstellen, we nemen samen een kijkje achter de schermen. Zo krijgt u een uitgebreider idee van het leven van onze producenten.
We gaan een documentaire maken, en om jullie al een voorproefje te geven, zullen we elke week enkele video’s posten, zo kan je ons al mee volgen in onze zoektocht naar al het moois dat Belgie te bieden heeft.
“Tandem Local” is het resultaat van een samenwerking tussen de media van de overgang “Permavenir TV“, de applicatie “Mangez Local” en Miimosa. Onder deze organisaties hebben we enkele gemotiveerde Walen en Vlamingen gevonden die een goed team vormen om deze uitdaging aan te gaan. Mimosa is een kostbare hulp op het niveau van communicatie en financiën. Een onderwerp dat duidelijk belangrijke speler is in de constructie van het project. Zo hebben we ook de eer om ondersteuning te krijgen van enkele geëngageerde partners zoals Bicyclic Remouchamps, die ons de benodigde fietsuitrusting zullen lenen.
Op dit moment veroorzaakt onze overconsumptie en globalisering menselijke incoherentie. 75% van de uitgehongerde bevolking bestaat uit boeren, zij die de wereld voeden, hebben zelf vaak geen toegang tot voedsel.
We willen een economische oplossing tot dit probleem in de verf zetten: lokale consumptie. Als we Belgische producten consumeren, zal de invoer afnemen en zullen onze producenten beter kunnen leven. Als de financiën in ons land circuleren, zal het bbp stijgen.
In tegenstelling tot de advertenties van grote supermarkten en grote producenten die alom tegenwoordig zijn in ons straatbeeld en op sociale media, zijn onze lokale producenten, helaas niet zo vertegenwoordigd. Wat uiteraard erg jammer is, want ongekend is onbemind. Producenten hebben niet de tijd om aan hun imago te werken binnen sociale netwerken.