Tandem Local by “Mangez-local” & “Permavenir TV”

Tandem Local” is een website, ontworpen rond een lange rit op de elektrische fiets. Ons team onderneemt een trip op zoek naar  Belgische producenten, terwijl we genieten van ons prachtige en gevarieerde Belgische landschap. We zullen de 10 provincies doorkruisen, en al deze producenten, en mooie  initiatieven ontmoeten.

Ons doel is om burgers te inspireren, om u te inspireren!

« Waarom is het nodig om lokaal te consumeren
en hoe is dat vandaag mogelijk in België ? »

Ons doel? Het publiek inspireren, hen informeren over de noodzaak om lokaal te consumeren en  om een ​​veerkrachtige economie in België te ontwikkelen. Het doel van onze show is om een ​​inspirerende documentaire over dit onderwerp te maken.

“Tandem Local” is het resultaat van een samenwerking tussen de media “Permavenir TV” en “ manger local” . Zij hebben een gemotiveerd team gevormd met Waalse en Vlaamse teamgenoten.

Onze motivatie is grenzeloos: concreet willen we een oplossing voorstellen die ervoor zorgt dat onze financiële middelen meer in ons land circuleren.

Als we regionale seizoensproducten consumeren, ondersteunen we de Belgische economie. We behouden ook de lokale knowhow en de diversiteit van culturen. We genieten zo van gezond en smakelijk voedsel met respect voor onze planeet.

Ten slotte zullen we onze producenten de zichtbaarheid geven die ze verdienen, omdat achter de producten op ons bord mensen staan die verantwoordelijk  zijn voor een kwaliteitsproductie waar ze trots op kunnen zijn.

Volg ons! Elke week zetten we een provincie in de kijker en posten we video’s met veel informatie!

Ons project

Tandem Local “is een website, ontworpen rond een lange rit op de elektrische fiets. Ons team onderneemt deze trip om over heel België producenten te ontmoeten, terwijl we genieten van ons prachtige en gevarieerde Belgische landschap. We zullen de 10 provincies doorkruisen op zoek naar lokale consumenten. Ons doel is om burgers te inspireren, om u te inspireren!

“Waarom is het nodig om lokaal te consumeren en hoe is dat vandaag mogelijk in België? “

Onze doelstellingen zijn  er om u te inspireren om ethisch en verantwoord te consumeren. We zullen de Belgische producenten aan u voorstellen, we nemen samen een kijkje achter de schermen. Zo krijgt u een uitgebreider idee van het leven van onze producenten.

Waarom je inspireren?

Omdat lokaal consumeren een noodzaak is geworden. Op dit moment veroorzaakt onze overconsumptie en globalisering menselijke incoherentie.  75% van de uitgehongerde bevolking bestaat uit boeren, zij die de wereld voeden, hebben zelf vaak geen toegang tot voedsel. We willen een economische oplossing tot dit probleem in de verf zetten: lokale consumptie. Als we Belgische producten consumeren, zal de invoer afnemen en zullen onze producenten beter kunnen leven. Als de financiën in ons  land circuleren, zal het bbp stijgen.

In tegenstelling tot de advertenties van grote supermarkten en grote producenten die alom tegenwoordig zijn in ons straatbeeld en op sociale media, zijn onze locale producenten, helaas niet zo vertegenwoordigd. Wat uiteraard erg jammer is, want ongekend is onbemind. Producenten hebben niet de tijd om aan hun imago te werken binnen sociale netwerken.  Wij willen ze zichtbaar maken. Wie weet er waar de producten die hij consumeert vandaan komen? Weet de consument in welke omstandigheden de producten worden geproduceerd. Aangezien er zoveel tussenpersonen aan te pas komen is er helaas weinig transparantie. Met een lokale consumptie is dit wel mogelijk door opnieuw contact te leggen met producenten, inkoopgroepen te ontwikkelen en wederzijdse hulp en kennis van buren te bevorderen.

Onze planeet bereikt een kritieke fase in termen van middelen. We hebben de aarde uitgeput, en het klimaatprobleem is daar het levende bewijs van. De weinige insecten op onze windschermen na een lange reis, de kleur van water, onze landbouw is 100% afhankelijk van fytosanitaire producten uit beperkte bronnen, de bodemvruchtbaarheid neemt steeds meer af, de mens moet steeds meer inventief optreden om de vervuiling die ze veroorzaakt te verminderen. Er zijn vele waarschuwingsberichten die bevestigen dat het dringend tijd is om te handelen.

Door vaak in te zetten op massaproductie is het ook aangewezen op te merken dat niet alleen de aarde inboet in levenskwaliteit, maar ook de mens, denk hier bijvoorbeeld aan chronische ziekten, allergieën,…Maar toch is de aarde, onze planeet de grote verliezer : uitsterven van biodiversiteit, bodemsanering,….

Tandem Local est une initiative de Mangez-Local et PermavenirTV
avec la collaboration étroite de Miimosa et Financité

Mangez-Local

Mangez-Local

La mission de Mangez Local ! est de soutenir et de faire connaître les producteurs artisanaux et de les mettre en lien avec les consommateurs locaux.

En achetant des produits authentiques, naturels et peu transformés, les consommateurs bénéficient d’une alimentation de haute qualité nutritive, d’un goût incomparable et de la garantie de l’origine des produits. C’est tout bénéfice pour la santé et le plaisir de la table.

En consommant des produits de son terroir, le consommateur favorise l’économie locale et contribue ainsi à une juste rémunération des artisans et des producteurs de façon durable.

En favorisant le circuit court, les producteurs et les consommateurs réduisent ensemble l’impact de la pollution émise par les transports au profit de la santé publique et de la biodiversité.

La rencontre entre les artisans, les producteurs et les consommateurs, favorise le lien social et les relations authentiques entre les personnes.

Consommateurs et producteurs rejoignez-nous, nous serons tous gagnants !

PermavenirTV

PermavenirTV

Permavenir TV est un réseau francophone de partage d’informations, de réflexions, des rendez-vous avec des acteurs de changements ainsi que des présentations d’alternatives inspirantes. A l’origine le mot média vient de medius qui signifie qui est au milieu. Le média est logiquement ce qui est entre le monde et nous. Il devrait être les lunettes avec lesquelles nous observons le monde, la société.

La chaine YouTube est un atout pour sensibiliser le grand public. Les vidéos sont axées sur l’écologie sous forme de reportages et de trucs & astuces.

Les thèmes principaux analysent des sujets temporels et intemporels, s’attardant essentiellement sur la permaculture, le bien-être, le zéro déchet, l’alimentation saine et vivante, les alternatives écologiques et économiques.

Il est proposé aux spectateurs de retrouver l’autonomie d’antan avec les connaissances et la technologie d’aujourd’hui, en offrant de l’information permettant à la fois de gagner du temps, de se sentir mieux et de faire des économies tout en préservant sa santé et celle de la planète.

Miimosa

Miimosa

MiiMOSA est le leader européen du financement participatif dédié à l’agriculture et à l’alimentation, avec près de 1 700 projets accompagnés en seulement 4 ans (France et Belgique) ! Notre double objectif : offrir d’importants relais de financement aux entrepreneurs de nos secteurs et inviter le grand public à devenir acteur de son alimentation en finançant des projets porteurs de sens. Autour de MiiMOSA, un réel écosystème se construit. Cet écosystème grandissant dessine les contours d’une finance responsable, durable et engagée pour servir les intérêts des héros de notre alimentation. Il implique, de manière inclusive, les citoyens, les entreprises et les collectivités territoriales. Notre ambition est sans limite, parce que les enjeux liés à la transition agricole et alimentaire sont importants.

Financité

Financité

Financité est un mouvement citoyen qui vise à changer la finance pour la mettre au service du bien commun. Financité publie des analyses, des rapports, forme des groupes de citoyens aux questions financières et accompagne les groupes porteurs de projets de ré-appropriation économique comme le mouvement des monnaies locales et citoyennes. Cette démarche s’inscrit dans un objectif d’émancipation du grand public vis-à-vis des questions financières et économiques.